Miten saada säihkettä somemarkkinointiin?

Somessa surffatessa iskee välillä pienoinen kateuden tunne, kun katsoo miten toiset yritykset puskevat ulos tasaisesti omaa markkinointiaan höystettynä vielä makeilla sponsoroiduilla postauksilla. Kateuden lisäksi iskee siinä samalla pienoinen paniikin tunne, kun ei kerta kaikkiaan keksi mitään järkevää postattavaa eikä uskallus riitä lähteä edes kokeilemaan somessa maksettua mainontaa - vaikka mieli tekisi.
Miten sitten nostaa jalka pois jarrulta ja lähteä tekemään omaa somemarkkinointia kaasu pohjassa tai edes saisi ykkösvaihteen silmään?
Markkinointi somessa on sikäli mahtavaa, että siellä ollaan oikeastaan kaikki yrittäjät, pienestä suureen samalla kalkkiviivalla. Toki taustalla on isoja brändejä, joilla on huikea somemarkkinoinnin budjetti ja takana joukko ihmisiä tekemässä markkinointia, myös sinne someen. Sekä minulla että sinulla, olitpa sitten mikro- tai pk-yrittäjä, voimme ottaa oman siivumme somemarkkinoinnista.
Miten sitten sitä somemarkkinointia voi tehdä ja saada säihkettä?
Paras tapa aloittaa on pohtia, mitä halutaan somella ja somemarkkinoinnilla saavuttaa (Facebook ja/tai Instagram). Onko se kenties myynnin kasvatus, lisää asiakkaita, tunnettuuden (uuden brändin) lisääminen (yritys ja sen tuotteet), verkkokauppaan tai kivijalkaan ohjaaminen? Suosittelen kirjaamaan nämä ylös ja aika ajoin katsoa ja ehkä päivittää tilannetta sitä mukaan, kun markkinoinnista tulee kokemusta ja myös sitä näkemystä.
Suunnittele, suunnittele ja suunnittele
Laivatkaan eivät tuurilla seilaa eikä lentokoneet lennä, jos niillä ei ole suunniteltua reittiä ennakkoon valmisteltuna. Tee siis yrityksesi somekanaville sisältösuunnitelma ja aseta tavoitteet. Sisältösuunnitelma vaikka kuukaudeksi kerrallaan takaa sen, että tuotat tasaisesti sisältöä ja näin pysyt mukana ihmisten uutisvirrassa. Ole asiakkaillesi tarpeellinen myös somessa. Haasteelliseksi tämän tekee se ja kuten me kaikki tiedämme ja näemme, tänä päivänä sisältöä tulee ovista ja ikkunoista ja sen virrasta laadukkaan ja relevantin sisällön löytäminen on iso homma seuraajille tai potentiaalisille sellaisille. Eli satsaa ja panosta siis laadukkaaseen sisältöön säännöllisesti. Huolehdi että kuvat ovat hyviä ja laadukkaita samoin postausten tekstit. Suunnitelmassa auttaa sisältökalenteri, jonka voi tehdä vaikka Exceliin.
Maksetusta mainonnasta lisäsäihkettä?
Maksetulla mainonnalla saa sopivasti lisää säihkettä ja sitä myyntiä/tunnettuutta perinteisten orgaanisten postausten rinnalla. Maksettu mainonta tavoittaa aina enemmän ja pienelläkin budjetilla voi aloittaa. Tavoitteellinen maksettu mainonta vaatii myös nimensä mukaisesti tavoitteellisesti tehtyä mainontaa, säännöllisesti tehtynä hyötyjen maksimoimiseksi. Pienellä rahallisella panostuksella voit lisätä, yrityksesi näkyvyyttä laittamalla rahaa postaukseen ja saamalla lisänäkyvyyttä myös niiden Facebook-kävijöiden keskuudessa, jotka eivät ole sinua vielä löytäneet. Maksetusta mainonnasta on hyvä laatia myös sisältösuunnitelma sisältökalenteriin tukemaan orgaanista tekemistä. Lisäksi säännöllinen somemainonta on hyvä budjetoida - paljonko käytät rahaa /kuukausi.
Rohkaisen kokeilemaan somemainontaa vaikka sitten ihan pienellä panostuksella aluksi orgaanisten postausten tukena, ja näin tuomaan lisää volyymia yrityksesi näkymiselle Facebookissa ja/tai Instagramissa.
Jos haluat sparrata aiheesta kanssani tai tarvitset apua somemarkkinoinnin buustaamisessa, voit laittaa minulle sähköpostia somehouseconsulting@gmail.com tai soittaa p. 050 5138481 /Terhi
Lisää voit kysellä myös yhteydenottolomakkeen kautta