Onnistuneen Instagram-kisan anatomia

Kilpailun järjestäminen oman yrityksen Instagram-tilillä on hyvä tapa piristää ja herätellä Instagramin feediä. Kiva kisa nostattaa aina Instagramissa hyvää pöhinää ja yleensä sillä saa uusia seuraajia sekä vanhatkin seuraajat havahtuvat seuramaan mitä tililläsi tapahtuu.
Jos lähdetään nollatilanteesta eli Instagram-tili on täysin uusi, suosittelen sponsoroidun kisapostauksen tekemistä, jotta uusi tili saisi huomiota (uudesta Instagram-tilistä kannattaa huudella mahdollisilla nettisivuilla sekä Facebook-sivulla näkyvyyden maksimoimiseksi). Uuden nollasta lähtevän Instagram-tilin hyvän ja sitoutuneen seuraajamäärän kasvattaminen kohtuullisiin lukuihin on myös pitkäjänteistä puuhaa, ja vaati hurjasti työtä (tästä tulossa SomeBlogissa myöhemmin lisää).
Instagram-kisan ei tarvitse olla järeä. Tässä kanavassa riittää pienimuotoiset kisat oikein hyvin ja ne yleensä toimivatkin parhaiten. Liian monimutkainen ja paljon "työtä" vaativa kisa karkottaa osallistujat.
Miten Instagram-kilpailu kannattaa toteuttaa?
- Less
is more - keep it simple! Instagramin luonteeseen ei sovi pitkillä
sepustuksilla olevaa kilpailua. Tee lyhyt ja napakka kisa, johon on helppo
osallistua vaikkapa kommentoimalla.
- Hyödynnä kisassa myös hashtagia tai hashtageja #. Hyvällä ja helposti kirjoitettavalla hashtagilla on myös helppo osallistua kisaan mukaan. Hashtagin pohdintaan kannattaa käyttää hetki aikaa. Älä käytä kovin yleisiä hashtageja esim. #kesä, #lounas, #ravintola. Mieti sellainen, joka yksilöi kisasi.
- Voit pyytää kisaan osallistuvia käyttämään mainittua kisahashtagia kuvan yhteydessä. Esimerkiksi "Kuvaa kesän paras jäätelöannos ja osallistu kuvakisaan hashtagilla #jätskikisa" -tyyppisesti.
- Muista mainita kisan osallistumisaika, arvontapäivä, miten olet voittajaan yhteydessä sekä palkinnon arvo.
- On myös tärkeää kirjoittaa oheinen lause "Instagram ei ole osallisena kilpailun järjestämiseen" postauksessa.
- Viralliset säännöt kisasta on hyvä olla olemassa edellä mainitun lauseen tueksi. Säännöt voi sijottaa vaikka yrityksen nettisivuille tai Facebook-sivuilla olevaa Muistiinpanot-välilehteä hyödyntäen.
- Instagram-kisaa kannattaa hehkuttaa myös mahdollisissa yrityksen muissa kanavissa esim. Facebookissa sekä nettisivuilla. Tällä on hyvä positiivinen vaikutus uusien Instagram-seuraajien saamiseksi.
- Muista myös hyvä aktivoiva sekä huomioita herättävä kisan postauskuva!
- Kisan jälkeenkin on elämää myös Instagramissa, joten ole aktiivinen postaaja kisan jälkeenkin.
Jos koet että tarvitset apua Instagramin kanssa, olipa kyse sitten uuden tilin perustamisesta, Instagramin sisällöntuotannon tekemisestä tai tarvitset apua Instagram-markkinoinnin (maksetun mainonnan) tekemisessä, autan mielelläni. Voit jättää yhteydenottopyynnön täältä tai soittaa p. 050 5138481 /Terhi