Potkua tekemiseen somessa ja verkossa kesällä

Hellekesä on jo näyttänyt hikisesti ja sen myötä on hyvä hetkeksi pysähtyä pohtimaan yrityksen somekanavia ja verkkosivuja, sekä niiden sisältöjä kesään sopiviksi. Helteestä, kesästä tai kesälomista huolimatta on myynnin rullattava ja kassakoneen kilistävä. Koronapandemia on tuonut omat haasteensa monelle yrittäjälle. Toivon, että vielä on toivoa jäljellä jokaisessa sydämessä.
Kesäsome
Ideat sekä someen, että omalle verkkosivustolle on hyvä pohtia ja suunnitella viimeistään tässä hetkessä, kun heinäkuu koputtelee ovelle. Ehkä jopa olla niin reipas, että kirjoittaa valmiiksi julkaisuiksi etukäteen. Nyt siis kannattaa laittaa viimeistään sormet näppäimistölle ja ideamyssy päähän kesää silmällä pitäen ja pohtia yrityksesi palvelutarjontaa tai tuotteita ja niiden markkinointia somessa, verkkosivuilla tai vaikkapa uutiskirjeessä. Vielä on kesää jäljellä!
Kesän ensimmäiset pöhinät alkavat tunnetusti kesäkuussa näin juhannuksen tienoilla. Etsitään kesävaatteita, pohditaan kaupunki- tai mökkijuhannuksen mahdollisuutta, mietitään ruokaa (grillaus ja uudet perunat etc), ihmetellään säätä ja sen vaikutusta moneen. Lisäksi viimeistään heinäkuussa koko Suomi lomailee ja ollaan lomafiiliksellä. Ostolasitkin sujahtaa monen kesälomalaisen päähän huolettomammin ja kukkaron nyörit ovat höllemmällä, koska kesäloma.
Miten voisit ottaa sisällöllisesti huomioon tämän kaiken ja vielä niin että kassakone kilisee ja ovipumppu laulaa ilosta?
Kaikkein tärkeintä on asettua ensimmäisenä asiakkaan saappaisiin. Pohdi miten voit olla avuksi ja palvella omalla tarjonnallasi? Tuottamasi sisällön relevanttius, vakuuttavuus sekä hyödyllisyys somessa/verkkosivuilla ovat esimerkiksi oiva tapa edesauttaa asiakkaan ostopäätöksen tekoa. Herätä siis asiakkaan tarve esimerkiksi tulla vaikka jalkahoitoon tai kesäkukkaostoksille - mitä ikinä palveluja / tuotteita tarjoatkin.
Pohdinnan tueksi voit ottaa avuksesi:
- Perinteisen kalenterin
- Huomioi mahdolliset tapahtumat (omalla paikkakunnallasi ja niiden hyödyntäminen)
ja juhlapyhät. Hyödynnä näitä mahdollisuuksien mukaan tuotteiden/palveluiden
markkinoinnissa. Esimerkiksi, jos tarjoat kauneudenhoitopalveluita, niin kesä
jos mikään on sesonkiaikaa, koska juhlitaan häitä, rippijuhlia, puutarhajuhlia - You name it! Kynnet, kantapäät, hiukset halutaan kuntoon juuri kesäksi ja tehokas
markkinointi toimii varmasti hyvien kuvien siivittämänä tuomaan asiakkaat luoksesi. Tapahtumat omalla paikkakunnalla voi mahdollistaa esim. yrityksille pop up -tyyppisen myyntipaikan.
- Kesäkampanjoinnin
- Kesäinen kampanja, joka sopii taas yrityksesi tuotteiden/palveluiden
esiintuomiseksi mahdollisuuksien mukaan. Kesäalet,
kesäiset tuotepaketit vaikka mökkituliaisiksi, vinkit kesäkukkien hengissä pitämiseksi,
mikäli olet alan yrittäjä. Nämä ovat oivaa polttoainetta herättää mielenkiinto yritystäsi kohtaan.
- Inspiroitumisen
- Ota hetki aikaa itsellesi ja käy surffaamassa mitä muualla tapahtuu! Miten/mitä esim. oman alan yrittäjät postailevat somessa tai verkkosivuilla kesäaikana. Ota oppia, älä varasta, vaan tee toisen ideasta vielä parempi!
- Hyviä inspiroitumisen lähteitä ainakin
allekirjoittaneelle on Pinterest (täällä saa aikaa kulumaan vaikka kuinka) tai Instagram.
- Oma kesälomasi
- Jos lomailet, muista päivittää se myös sosiaalisen median kanaviin sekä verkkosivuillesi. Huolehdi myös, että poissaolosi aikana joku vastaa asiakaspalautteisiin, mahdollisiin kyselyihin etc.
Ihanaa ja kaupallista kesää kaikille yrittäjille!
Jos kaipaat apua sisältöjen kanssa - olen avuksesi mielelläni. Saat opastusta ja ohjausta eri kanavien sisältöjen/sisältötekstien kanssa esim. somekanavien tekstit ja sisällöt, verkkosivut, verkkokaupan tekstit, blogitekstit etc. Älä jää yksin pohtimaan, ota rohkeasti yhteyttä ja pyydä apua!
Voi laittaa minulle sähköpostia somehouseconsulting@gmail.com tai
soittaa p. 050 5138481 /Terhi